true

ویژه های خبری

true
    امروز پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ-اصغر شعبانی: مسیر طلایی داوران شایسته برازجانی و دشتستانی در راه رسیدن به رده های بالای فوتبال کشور همچنان ادامه دارد .
 
این هفته گفت و گویی را با یکی از داورانی انجام داده ایم که قطعاً روزهای روشنی در انتظارش خواهد بود ، شرط این مهم تلاش و ممارست بیشتر ، توجه به مقوله آموزش و استفاده از تجربیات پیشکسوتان داوری و امثال زاهدی فردی است که اکنون با شایستگی در لیگ برتر به قضاوت مشغول است . صحبتهای ما و محمد جواد عبدالهی جوان تحقیل کرده و خوش اخلاق دشتستانی  تقدیم به شما …

با سلام ، بصورت کامل خودتان را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید …

 با سلام و احترام خدمت شما و مردم شریف و عزیز دشتستان بزرگ و استان بوشهر .

محمد جواد عبدالهی هستم ، متولد ۱۵ تیرماه ۱۳۷۴ . در شهر برازجان به دنیا آمدم و ساکن برازجان هستم . 

دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس مهندسی نرم افزار و مطالعه و آماده سازی جهت ادامه تحصیل در سطح دکتری . 

بنده در حوزه ورزش ( قضاوت ) و در حوزه تکنولوزی در بخش تولید نرم افزار های هوشمند و انیمیشن سازی تخصص دارم.

به جهت اهمیت بالای زبان انگلیسی در مسیر پیشرفت داوری فوتبال و همینطور در مسیر هماهنگ بودن با تکنولوژی های روز دنیا ، به زبان انگلیسی تسلط دارم و دوره های آموزشی زبان را در آکادمی زبان استادزاده ، گذراندم و در حال حاضر در همان مجموعه بعنوان کارشناس IT مشغول به کار هستم‌.

 در یک خانواده ۷ نفره بزرگ شده ام و فرزند آخر خانواده هستم. شغل پدر من غلامرضا عبدالهی ، فرهنگی بازنشسته و مادر من سکینه متقی مربی قرآن می باشد .

من در یک خانواده بسیار ورزش دوست و فوتبالی بزرگ شده ام، که از افراد نام آشنای خانواده ام ، دایی بنده عباس متقی که در حوزه فوتبال فعالیت دارد و همینطور در سال های قبل با تیم ملی دانش آموزشی فوتبال کشور ،بعنوان سرمربی، خوش درخشید و قهرمان شد، و همینطور اکبر متقی که سال های سال با فعالیت خود در امر ورزش ، نام خود را در ورزش دشتستان ثبت کرده اند .

شروع فعالیت داوری شما از چه زمانی بود ؟ 

از سال ۱۳۸۹ زیر نظر آقای عبدالرسول استادزاده ، داوری خودم را آغاز نموده و در دوره داوری درجه ۳ شرکت کردم .

فعالیت حرفه ای خودم را از سال ۹۳ شروع کردم و بعد از گذشت ۸ سال از دوران داوری ام , درجه ۱ داوری را اخذ کرده ام و مدت ۴ سال است که در لیگ کشور در امر قضاوت فعالیت دارم .

مهمترین قضاوت شما؟

از نظر من ، همه ی بازی هایی که بعنوان داور آن بازی انتخاب شده ام مهمترین بوده و تمام سعی خودم را کرده ام که با سلامت کامل ، قضاوت بازی را انجام بدهم .

 الگوهای داوری شما چه کسانی هستند؟

از هر داور خوب و حرفه ای یک الگو و نکته مثبت را در جهت بهبود عملکردم برداشت می کنم . 

ولی اگر بخوام نام ببرم ، بیشترین ‌الگو برداری و نکات رو از آقایان علیرضا فغانی و همینطور جوان رعنای برازجانی محمد حسین زاهدی فرد که امروز ایشان یک قوت قلب و افتخار بزرگی هم برای خود بنده و هم مردم استان بوشهر می باشد برداشت کرده ام .

 

 افتخارات داوری شما؟

 در مرحله اول مهمترین افتخارم این است که به لطف خدا و مردم ، توانستم در جامعه داوری حضور داشته باشم و با این سن کم در لیگ بزرگسالان کشور قضاوت کنم و خدا را شکر اخیراً با حمایت کمیته داوران دشتستان و کمیته داوران استان بوشهر به اردوی داوران نخبه کشور که از ۵ بهمن ماه در بندرعباس آغاز می شود دعوت شده ام . 

این دوره بعنوان آکادمی داوران جوان و نخبه فوتبال کشور شروع به فعالیت کرده و از بین داوران کل کشور ۳۰ داور منتخب بین ۲۳ تا ۲۹ سال به کلاس دعوت شده اند که بنده نیز در جمع این داوران حضور دارم .

 در این سالهایی که داوری می کنید شده تا بحال بخاطر داوری شما یک بازی به جنجال کشیده شود ؟

ببینید ، به هرحال داوری و قضاوت سخته ، و سخت تر از قضاوت ، تصمیم درست گرفتن در چند ثانیه با ضربان بالا و فشار بازی هست 

متاسفانه همیشه همینطور بوده که یک طرف قضاوت ناراضی است و طبق معمول همه تقصیر ها به گردن داور بازی است .

بله، بازی بوده که واسه خودم اتفاق افتاده و به جنجال کشیده شده و این هم به دلیل فرهنگ سازی غلط و اشتباهی است که در حوزه ورزش و فوتبال ، بستر سازی شده است .

 وضعیت کنونی داوری فوتبال شهرستان چگونه هست ؟ آیا می توان امیدوار بود بعد از محمد حسین زاهدی فرد داور دیگری به لیگ برتر فوتبال کشور برسد ؟

پتانسیل و استعداد های زیادی در دشتستان وجود دارد ، داوران دشتستان همیشه در سطح اول استان و کشور قرار دارند و به نظر من بهترین‌ داوران را از دشتستان میشه انتخاب کرد . 

 خدا را شکر ، طبق برنامه ریزی و تلاش های مصمم کمیته داوران ، شکاف و عدم حضور داوران دشتستان در سطح کشور رو به بهبود است و در حال حاضر در کنار محمد حسین زاهدی فرد در لیگ برتر ،  بنده حقیر در لیگ ۲ و همینطور آقای علی پاو در رده پایین تر در لیگ های کشور حضور داریم  و امیدوارم این روند پیشرفت و حضور داوران دشتستان در لیگ های کشور رو به افزایش باشد .

قطعا این را مطمئن باشید بعد از مهندس زاهدی فرد و در کنار ایشان ، به زودی داورانی از دشتستان بزرگ در سطح لیگ برتر و بین المللی حضور خواهند داشت و تمام تلاشم را می کنم که بنده یکی از آن داورانی باشم .

 

 برگزاری کلاس های آموزش داوری چقدر می تواند در عملکرد یک داور موثر باشد ؟

خب مطمئناً در داوری باید به دو نکته بسیار مهم و تاثیر گذار توجه نمود اول دانش داور و دوم آمادگی جسمانی بالا

یقیقا برگزاری کلاس های آموزشی تاثیر مثبت و چشمگیری در عملکرد داور خواهد داشت. به همین دلیل فیفا و کنفدراسیون آسیا تاکید زیادی بر روی آموزش داوران دارد که کلاس های متعددی را در همین راستا برگزار می کنند .

 اگر خاطره ورزشی از دوران فعالیت خود دارید بفرمایید .

دوران داوری، از لحظه ی بسم الله تا پایان داوری ، پر از خاطره هست ، برخلاف باور خیلی از عموم  داوری و قضاوت شرایط مالی خوبی ندارد و داوری با این شرایط سخت جز عشق و علاقه چیزی دیگری نیست . 

قشنگ ترین خاطره های من نیز هم مسیر بودن با داوران و همکارانم بوده که همینطور ساعت ها تردد و انتظار کشیدن و سختی کشیدن توی مسیر ها و جاده ها بوده . 

ولی همیشه این سختی ها و رنج های را باید تحمل کنم ، چون محکومم به موفقیت و افق دید وسیعی را برای خودم ترسیم کردم که به لطف خدا و مردم  به اون نقطه خواهم رسید .

 

صحبت پایانی … 

در پایان تشکر می کنم از اهل رسانه و سایت دشتستان بزرگ ، الحق و الانصاف جز اهل رسانه ، کسی پشتیبان و به فکر ما داوران نیست !

تشکر می کنم از تک تک عزیزان و اساتیدی که باعث رشد و تکامل من می شوند . 

 متاسفانه هیچ وقت در استان بوشهر و همینطور دشتستان ، حمایتی از جوانان و استعداد های دشتستان صورت نگرفته است و مسئولین عزیز این را بدانند که بزرگ ترین سرمایه و موفقیت سرمایه گذاری بر روی جوانان و استعداد هاست . 

بنده در کنار حوزه داوری، در حوزه تخصصم ( تکنولوژی نرم افزار) در زمینه آموزش، ایده ها و نرم افزار هایی را تولید کرده ام که شاید آن ایده ها در سطح جهانی اجرا میشود ولی متاسفانه در دشتستان  هیچوقت دیده نشده ، چون نخواستند ببیند . 

اگر لازم شد ایده ها و نرم افزارهای تولید شده را به مسئولین عزیز معرفی می کنم و خوشحال می شوم بتوانم وسیله ای باشم در جهت آموزش و کمک به رشد استعدادهای جوان دشتستانی .

و تشکر ویژه دارم از آقای بیژن استادزاده که همیشه بنده را مورد حمایت قرار دادند و حمایت کردند و هیچ منعی را برای من ایجاد نکرده اند در جهت ابلاغ های داوری و عدم حضور در محل کارم . 

من صادقانه از همه کسانی که برام زحمت کشیدن و در جهت پیشرفتم کمک کردند ممنونم. پدر و مادرم کمیته های داوران استان و شهرستان دشتستان، و همینطور ریاست محترم هیات های استان جناب آقای نجفی و شهرستان جناب آقای سلیمی و تمام پیشکسوتان و بزرگان داوری که برام زحمت کشیدند.

الهم عجل اللولیک الفرج.پایان

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader