true

ویژه های خبری

true
    امروز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

رسول رستمی | کارشناس توسعه اقتصاد دریا محور

مفهوم سرمایه نمادین را دکتر محسن رنانی اقتصاد دان نهادگرا در ادبیات توسعه کشور برجسته سازی نموده است. وقتی که دکتر محمد جواد ظریف در ترافیک تبلیغات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نتوانست به بوشهر سفر کند، با یک پیام ویدئویی کوتاه، بوشهر را سرزمین دلیرمردانی چون سردار شهید رئیسعلی دلواری دانست و این اشاره هویتی چقدر در حافظه تاریخی ما بوشهری ها پرتکرار است!

سرمایه نمادین چیزی است که در گذشته بوده و امروزه نیز مورد فخر و مباهات است. دلاور مردی های رئیسعلی و یارانش به عنوان یکی از ۵ سکانس تاریخ شکوهمند مقاومت جنوب، امروزه روز به عنوان منبعی برای تولید قدرت معنایی و نماد آزادمردی و میهن پرستی برای مردم استان بوشهر است و درج ۱۲ شهریور در تقویم ملی کشور به عنوان روز مبارزه با استعمار انگلیس، جایگاهی ملی به هویت فرهنگی و تاریخی ما مردمان ساکن استان بوشهر بخشیده است.

شخصیت اسطوره ای شهید رئیسعلی دلواری که در متون تاریخی ما به عنوان “تاج سر کرانه” از آن یاد می شود را می توان از بعد و با رویکرد توسعه نیز مورد توجه و بررسی قرار داد. تبدیل یک سرمایه تاریخی به یک سرمایه نمادین، هنر نخبگان یک جامعه را می طلبد که می توان در کنار افتخار آمیز بودن گذشته تاریخی، زمینه را برای یک جامعه توسعه یافته فراهم نماید.

سرمایه نمادین سردار جنوب با تقویت اتحاد و همبستگی بین سرمایه های انسانی موجب رشد و بالندگی اقتصادی استان را فراهم آورده و با تولید و بازتولید گفتمان توسعه، تسهیلگر برندسازی استان در سطح ملی باشد.

در سایه این سرمایه مغتنم نمادین است که مسیر برندسازی استان به عنوان مقصد گردشگری، برند بازار و تجارت بوشهر، پارک های پایین دست پتروشیمی، منطقه علم و فناوری و پارک زیست فناوری دریایی دلوار و صدها برند تجاری و صنعتی دیگر هموار می شود.
در این بستر گفتمانی ما از یک تاریخ افتخار آمیز به استانی شکوفا و توسعه یافته تبدیل خواهیم شد.

حرف آخر اینکه نخبگان فکری و اجرایی استان باید از این ظرفیت ویژه که در گذشته تاریخی ما رقم خورده، به عنوان یک فرصت توسعه بهره برده و ۱۲ شهریور را به عنوان پروژه ای فرهنگی، نرم افزاری و گفتمان ساز قلمداد نمایند.

گفتمان مقاومت با محوریت شهید رئیسعلی دلواری را که تاکنون به عنوان یک سرمایه تاریخی با تولید محتوای های فاخر ادبی و هنری و توجه ویژه مقام معظم رهبری پس از سفر تاریخی سال ۱۳۷۱ به دلوار ایجاد شده را با راه اندازی دبیرخانه دائمی دارای ردیف بودجه مشخص و در قالب برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی تقویت نمایند و از دریچه و با نگاه سرمایه نمادین توسعه استان به آن بپردازیم

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader