true

ویژه های خبری

true
    امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ: صید میگو از چند روز پیش در بوشهر آغاز شده و حالا صیادان با استفاده از قایق‌ها، لنج‌ها و کشتی‌های صیادی راهی دریا می‌شوند تا به دنبال روزی حلال و امرارمعاش باشند.

به گزارش  دشتستان بزرگ؛ بر اساس آمارها مجموعا ۱۲۹۰شناور شامل قایق و لنج در بوشهر دارای پروانه صید آبزیان هستند که می‌توانند در صید میگو فعالیت کنند.هم‌جواری با خلیج‌فارس از جمله موهبت‌های الهی ساکنان بوشهر است که موجب‌شده صید و صیادی به مهم‌ترین شغل مردمان خونگرم این منطقه تبدیل شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بوشهر قطب تولید و پرورش میگوی پرورشی کشور است و بیش از نیمی از میگوی ایران در این استان تولید می‌شود که با توسعه سطح زیرکشت این آبزی پرطرفدار، سهم تولید بوشهر از ۷۰ درصد هم فراتر می‌رود.در کنار آبزی‌پروری صیادان بوشهری دل به دریا می‌زنند تا رزق و روزی خود را از دل دریا بگیرند و اکنون بار دیگر صید میگو در این استان آغاز شده است.

پس از زمان دریابست که صید میگو به‌منظور حفظ ذخایر دریایی ممنوع شده بود، طی روزهای اخیر صید میگو آزاد شد و صیادان می‌توانند درآمد خود را از دل دریا بیرون بکشند.آن‌طور که مدیرکل شیلات استان بوشهر اعلام می‌کند، با تأیید جامعه صیادی، صید میگو در سال ۱۴۰۳ آغاز شده و لنج و قایق‌ها برای صید عازم دریا می‌شوند.

عقیل امینی با بیان این‌که در سال جاری ۷۹۹ قایق صیادی و ۴۹۱ لنج صیادی عازم دریا خواهند شد و ۷۵۰۰صیاد در این زمینه مشغول خواهند بود، می‌گوید: در سال گذشته ۱۳۰۰ تن میگو در فصل صید برداشت شد.این مسئول تصریح می‌کند: زمان دریاروی برای قایق ۲۴ساعته و برای لنج‌ها پنج‌روزه و برای شناورهایی که از شمال استان مانند بنادر گناوه و دیلم برای صید عازم می‌شوند، به‌دلیل مسافت شش‌روزه مشخص شده است.مدیرکل شیلات استان بوشهر بیان کرد: از صیادان استان درخواست می‌شود در مناطقی که به‌عنوان مناطق ممنوعه از سوی اداره کل شیلات استان اعلام شده از جمله مناطق عمق آب زیر پنج‌متر و تا شعاع نیم‌مایلی از ایستگاه‌های مصنوعی که در آب‌های استان مستقر هستند از صید ترال بپرهیزند.

به گفته امینی، مدت فصل صید میگو ۴۵ روزه است و پایان آن در جلسه‌ای که کمیته صید استان برگزار می‌کند، مشخص خواهد شد.
در میان بنادر استان بوشهر، بندر دیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور می‌تواند پویایی، اشتغال‌زایی، رونق تولید و ارتقای سطح معیشت مردم منطقه را به‌دنبال داشته باشد.باتوجه به این‌که این بندر می‌تواند به‌عنوان هاب صادراتی به برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس قرار گیرد، باید سعی شود تا مشکلات این بندر به‌خصوص در حوزه ایمنی، تقویت و زمینه بهره‌وری از اسکله‌های صیادی و پایانه‌های صادراتی آن دوچندان شود.

 

منبع: جام جم

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader