دشتستان بزرگ: برخی از کارشناسان و مسئولان معتقدند باتوجه به کسری بودجه دولت و لزوم حل مسئله بنزین، طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید در قانون بودجه ۱۴۰۴ گنجانده شود چرا که به جای افزایش قیمت، با اعطای سهمیه بنزین به نفر، امکان کاهش مصرف بنزین شخصی و همچنین حذف قاچاق و پایان دادن به واردات با منابع ارزی بنزین را فراهم کنیم.
به گزارش دشتستان بزرگ ،واقعیت این است که در حال حاضر شرایط لازم برای واقعی سازی قیمت بنزین وجود ندارد و دولت و رئیس جمهور نیز بارها افزایش قیمت را رد کرده اند و بر لزوم گفتگوی عمومی و همکاری و هماهنگی بین همه قوا و مردم تاکید کرده بودند.
یکی از مهمترین دلایل ناممکنی افزایش قیمت بنزین این است که درآمد مردم به گونه ای نیست که بتوانند از عهده قیمت واقعی بنزین برآیند. در این شرایط، برخی مراکز مطالعاتی طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده اند. موضوعی که به صورت تلویحی توسط رئیس جمهور هم مطرح شده بود.
بر اساس طرح ارائه شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس، هر شهروند ایرانی صرف نظر از این که خودرو دارد یا نه از میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانه ای در ماه بهره مند میشود. به زعم کارشناسان، اختصاص سهمیه ۵۰ لیتری به ازای هر فرد در ماه می تواند نیازهای افراد را برطرف کند.
در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، کسانی که بیشتر از سهمیه یارانهای به بنزین نیاز دارند، باید آن را بخرند و کسانی که اضافه بنزین دارند، میتوانند آن را به فروش برسانند. هرچند این ایده در حد پیشنهاد است و هنوز در دستور کار مسئولان قرار ندارد اما بررسی آن میتواند به موضوع کمک قابل توجهی بکند، به ویژه آن که مسئله بنزین در بودجه سال آینده نامشخص است.
پورکبگانی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر با ناترازی در بودجه که ناشی از ناترازی در حوزه انرژی است، مواجه هستیم، تصریح کرد: نیاز است برای شرایط موجود چاره اندیشی داشته باشیم و به اعمال راهکارهایی بپردازیم که از ناترازی موجود در بودجه فاصله بگیریم. در بودجه بسیار وابسته به درآمدهای نفتی هستیم و بارها مقام معظم رهبری تأکید کردهاند که باید این وضعیت تغییر کند.
وی ادامه داد: در بخش انرژی باید سیاست هایی را در حوزه تولید، پالایش، فرهنگ مصرف و مدیریت به اجرا بگذاریم تا در نهایت شاهد حل و فصل امور باشیم. در برنامه هفتم توسعه نیز تصریح شده است که باید به سمت استفاده از ال پی جی برویم و به متنوع سازی سبد مصرف سوخت در کشور بپردازیم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: رئیس جمهور به درستی در خصوص وضعیت نابسامان بنزین در کشور صحبت کردند. این سوخت با قیمت بالایی وارد میشود و با قیمت یارانه ای و سرکوب شده به دست مصرف کننده نهایی میرسد. باید سیاست هایی در راستای مدیریت مصرف بنزین در کشور به اجرا بگذاریم.
پورکبگانی گفت: استفاده از ال پی جی میتواند به میزان ۱۰ میلیون لیتر در روز میزان مصرف بنزین را کاهش دهد. این سیاست ها در کنار اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند کارگشا باشد.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر یک طرح عدالت محور است. در شرایط فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق میگیرد، عدالتی در توزیع یارانه بنزین شاهد نیستیم. در صورتی که سهمیه بنزین به نفر به فرد و کدملی تعلق بگیرد، عدالت بیشتری در توزیع یارانه بنزین ایجاد میشود.
این نماینده مجلس گفت: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید طوری اجرایی شود که افراد فاقد خودرو که استفادهای از بنزین ندارند، نفع ببرند و چیزی به عنوان یارانه عایدشان شود.
وی ادامه داد: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید در قانون بودجه ۱۴۰۴ گنجانده شود. با توجه به مسیر ناترازی و واردات بنزین در سال آتی، نیاز است برای مسئله بنزین اصلاحاتی صورت بپذیرد که به جای افزایش قیمت، با اعطای سهمیه بنزین به نفر، امکان کاهش مصرف بنزین شخصی و همچنین حذف قاچاق و پایان دادن به واردات با منابع ارزی بنزین را دهیم و از همین رو باید در قانون بودجه ۱۴۰۴ به این مسئله پرداخته شود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر از جهات مختلف برای کشور نفع دارد. به طور مثال، وقتی افراد بدانند ماهانه میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانهای دارند، به مدیریت مصرفشان میپردازند و کنترل مصرف در کشور اتفاق میافتد. وقتی بنزین با قیمت یارانهای و به صورت نامحدود در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرد، دلیلی برای مدیریت مصرف توسط افراد وجود ندارد و به همین دلیل مصرف به صورت بی رویه افزایش پیدا میکند.
پورکبگانی در پایان تأکید کرد: حل و فصل مشکلات حوزه بنزین تنها با یک راهکار شدنی نیست. لازم است چندین روش در کنار یکدیگر به کار گرفته شوند. به طور مثال، همزمان با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید به سمت استفاده از سوخت های جایگزین مانند ال پی جی برویم.
منبع: ایسنا
دیدگاه ها