ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« اردیبهشت | تیر » | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت درج خبر:۱۷:۰۴
- بدون دیدگاه
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم در خصوص سفر اخیرش به روسیه و حضور در رویداد بریکس، گفت: امسال برای اولین سال در فروم اقتصادی سن پترزبورگ مساله صنایع خلاق مطرح شد و در کنار رویداد بریکس، برای اولین بار بحث کمیسیونها و ائتلافهای فرهنگی حول محور صنایع خلاق هم مطرح شد که ما هم از سمت ایران در این فضا حضور داشتیم و در این راستا، تعامل خوبی با کشورهای بریکس شکل گرفت که میتواند علاوه بر بازار روسیه، بازار بزرگتری مثل بازار بریکس را هم در دسترس شرکتهای خلاق قرار بدهد.
به گزارش دشتستان بزرگ به نقل از ایسنا، مسعود حسنلو که به تازگی از سفر روسیه و شرکت در رویداد بریکس برگشته است، در خصوص وضعیت صادرات در حوزه صنایع خلاق گفت: ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم در دور جدید فعالیتهایش برای مساله صادرات اهمیت ویژه قائل شده است. صادرات حوزه صنایع خلاق با بقیه حوزهها متفاوت است و در حوزه صنایع خلاق عملا بدون بازار صادراتی نمیتوان به طراحی درستی رسید.
وی ادامه داد: بازار ۷۰، ۸۰ میلیونی کشور برای تولید محصول یا خدمات در حوزه صنایع خلاق بازار کوچکی است. البته این خاص کشور ما نیست و تمام دنیا با چنین مسالهای مواجه هستند، غیر از چند کشور محدود مثل چین یا آمریکا؛ بنابراین، صرفا با نگاه به بازار داخلی، چرخ صنایع خلاق در یک کشور نمیچرخد. به همین دلیل مساله صادرات جزء برنامه اصلی ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم قرار گرفت.
به گفته حسنلو، کشورهایی مثل قطر، امارات، ازبکستان یا حتی فرانسه از مقاصد ما در بحث صادرات هستند، اما دو کشور عراق و روسیه را در حوزه صادرات با تمرکز بیشتری محل توجه داریم.
حسنلو با اشاره به اینکه روسیه در حوزه صادرات یکی از مقاصد جدی ما است، افزود: روسیه از این جهت که کشور همسایه محسوب میشود و هم به دلیل اقتضائات خاص سیاسی و اجتماعی از ظرفیت تعاملاتی بالایی برخوردار است و در عین حال، استقبال و اقبال بالایی هم از سوی طرفهای روسی برای صنایع خلاق در ایران صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در حوزه انیمیشن و اسباب بازی تجربههای موفقی با روسیه داشتیم، سال گذشته نمایشگاه اسباب بازی که برگزار شد و اکوسیستم در آن شرکت کرد، معاونت هم سعی کرد نقش حمایتی در این فضا داشته باشد، دومین پارت صادراتی اسباب بازی هم صادر شد و توانستیم یک تجربه موفق را خلق کنیم.
حسنلو با بیان اینکه برای استمرار این مسیر و گشودن پروندههای جدید، در سفری که اخیرا به روسیه انجام دادیم، تفاهمنامهها و توافقنامههای جدیدی امضا شد، اظهار کرد: در این راستا با مجموعهای که وظیفه تسهیل روابط بین ایران و روسیه را برعهده داشت هم تفاهمنامه امضا کردیم تا رفت و آمد شرکتها و زیر ساخت حضور شرکتهای خلاق در روسیه را بیشتر فراهم کنیم. همچنین، با دو نماینده دولتی روسیه نشستهای متعددی داشتیم و در نتیجه آن قرار شد تا نخست، شرکتهای ایرانی در نمایشگاه معتبر روسیه حضور بیشتر و پررنگتری داشته باشند. دوم استقرار شرکتها در روسیه و سوم تسهیل یکسری زیرساختها در حوزههای حمل و نقل و بحثهای انتقال مالی بود.
وی، دلیل دیگری که سفر به روسیه را اهمیتی دو چندان میبخشید، همزمانی این سفر با فروم اقتصادی سن پترزبورگ دانست که این فروم در ارتباط با رویداد بریکس امسال در روسیه برگزار میشد و در این راستا گفت: بریکس هم یکی از ظرفیتهای جدی بینالمللی است که هویت سیاسی و اقتصادی خودش را به دست آورده و در حال شکل دهی به هویت فرهنگی خود با محوریت حوزه صنایع خلاق است. امسال برای اولین سال در فروم اقتصادی سن پترزبورگ مسئله صنایع خلاق مطرح شد. در کنار بریکس برای اولین بار بحث کمیسیونها و ائتلافهای فرهنگی حول محور صنایع خلاق مطرح شد که ما هم از سمت ایران در این فضا حضور داشتیم و در این راستا، تعامل خوبی با کشورهای بریکس شکل گرفت که انشاءالله امتداد این میتواند علاوه بر بازار روسیه، بازار بزرگتری مثل بازار بریکس را هم در دسترس شرکتهای خلاق قرار بدهد.
حسنلو در خصوص ظرفیت بازار روسیه خاطرنشان کرد: بازار این کشور از دو جنس ظرفیت حداقلی و ظرفیت حداکثری برخوردار است، قطعا در بخشهایی مثل اسباب بازی میتوانیم به این ظرفیت حداقلی دست پیدا کنیم، چون هم هزینه تولید و هم کیفیت تولید در کشور ما کاملا با کشور روسیه قابل رقابت است و این امر هم در مطالعات بازار و هم در مواجهه بخش خصوصی با بازار روسیه تصدیق شده است.
وی ادامه داد: در بحث حداکثری نیاز داریم که بدانیم سقف بازار چقدر است که البته این مهم هنوز برای دو طرف مشخص نیست. شاید روسیه مصرف فرهنگیاش در حوزه اسباب بازی مشخص باشد، ولی در تعامل با بازار ایران این عدد باید یک مقدار جلوتر احصاء شود. ما الان ظرفیت صادراتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار اسباب بازی را در کشور داریم، اما هنوز محقق نشده است و عدد صادرات ما زیر ۳۰ میلیون دلار است، این در حالی است که با خود بازار روسیه به تنهایی میتوانیم این سقف ۱۰۰ میلیون دلاری را تامین کنیم.
انتهای پیام
دیدگاه ها