true

ویژه های خبری

true
    امروز پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ: نشست تخصصی بررسی ایرانشهر و میراث ساسانیان برای اولین بار و با همت انجمن کتاب شبانکاره برگزار شد.

به گزارش دشتستان بزرگ، در این نشست تخصصی دکتر حمیدرضا پیغمبری عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر به همراه دکتر یعقوب فولادی به بررسی تحولات عصر ساسانیان و نقش ایرانشهر در تاریخ سرزمین ایران پرداختند. 

 دکتر یعقوب فولادی، به توضیح و تفصیل کتاب ایرانشهر و دنیای ساسانی که به تازگی توسط نشر مروارید به قلم تورج دریایی و خداداد رضاخانی با ترجمه ی مریم بیجوند منتشر شده است, پرداخت.

یعقوب فولادی در جمع کتاب دوستان شبانکاره ای عنوان کرد: هدف از مولفان نام آشنای این کتاب ارائه تاریخی مختصر و مفید از ایران برای علاقه مندان به تاریخ پساباستان است.

فولادی در ادامه خاطر نشان کرد: این کتاب به مفهوم ایرانشهر و تاریخ اوراسیا و همچنین رابطه ی امپراتوری ساسانیان و مشرق زمین  در اواخر عهد باستان می پردازد. 

همچنین دکتر حمیدرضا پیغمبری عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این نشست تخصصی عنوان کرد: بعد از انقراض سلسله اشکانیان سلسله ساسانیان روی کار آمد، اردشیر بابکان شخصی بود که به دشمنی با اردوان پنجم برخاست و پایه های حکومت ساسانی را به تدریج پایه ریزی کرد.

حمیدرضا پیغمبری در ادامه بیان کرد: وقتی از ساسانیان نام برده می شود اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند شکست این سلسله پادشاهی در برابر سپاه اعراب است، اما دلایل شکست علاوه بر ستمگری های ساسانیان و فاصله گرفتن موبدان زرتشی از مردم ،سپاه منسجم و منظم اعراب نیز تاثیر به سزایی در این پیروزی داشت.

دکتر پیغمبری خاطرنشان کرد: از مهم ترین دستاورد های ساسانیان تدوین تاریخ ایران یعنی خدای نامه است که شاهنامه نیز از آن سرچشمه گرفته است و شکل گیری مفهموم ایرانشهر یا منش ایرانشهری ایرانی بوده است که امروز با این ایده زندگی می کنیم.

در ادامه طیبه زارع، مسئول کتابخانه عمومی شبانکاره گفت: کانون همیاران کتاب فعالیت خود را از مردادماه سال ۹۵ در  کتابخانه عمومی شبانکاره آغاز کرد. 
وی خاطرنشان کرد: نشست کانون همیاران کتاب به طور مستمر و با محوریت نشستهای کتابخوان (نشست به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده) پنجشنبه ها در کتابخانه عمومی  شبانکاره برگزار می شود. 

مسئول کتابخانه عمومی شبانکاره  برگزاری مستمر نشستهای کتابخوان در شبانکاره را گامی مهم و تاثیر گذار در علاقه مند کردن افراد به کتاب و مطالعه عنوان کرد و افزود: تا کنون بیش از ۱۲۰نشست کتابخوان در کتابخانه عمومی بخش شبانکاره، به صورت نشست کتابخوان عمومی، تخصصی و مدرسه ای اجرا شده است.

در پایان اعضا به سوالات و ابهاماتی که در مورد ساسانیان داشتند عنوان کردند و دکتر پیغمبری به این پرسش ها پاسخ داد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader