true

ویژه های خبری

true
    امروز پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ- ساناز صالحی:چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟ موضوعی که شاید ذهن همه ما رو به نحوی با خود درگیر کرده باشد.

به گزارش دشتستان بزرگ؛ در این مطلب سعی داریم با ارائه راهکارهایی در خصوص کنترل خشم، این مشکل را حل کنیم.

این مطلب را در ٢ قسمت با شما همراهان عزیز به اشتراک میگذاریم.

مرحله پیش از خشم : همه ما می فهمیم که می خواهیم عصبانی بشیم هر کسی یه علائمی داره بنابراین همینکه احساس کردی داره ضربان قلبت بالا میره یا سرت گزگز می کنه، عضلاتت داره سفت میشه و فکرهای منفی بهت حمله کردن و می خوای جوش بیاری فوری دستت رو بذار روی شکمت و ده تا نفس عمیق بکش.

به این صورت: از بینی، تاکید می کنم از بینی، تا شماره ده نفس رو بفرست توی ریه ات طوری که دست روی شکمت بالا بیاد تا شماره سه نفس ات رو نگه دار و تا شماره شش نفس ات رو از دهان تاکید می کنم از دهان بیرون بفرست در حالی که نفس رو بیرون می فرستی زمزمه کن: آروم باش .
اینقدر نفس عمیق بکش که تمام علائم فیزیکی فروکش کنه یعنی ضربان قلبت پایین بیاد و …

دوم :
 فکر منفی و بدی که باعث شده عصبانی بشی رو عوض کن و جاش یه فکر مثبت بذار مثلا پسرت دیر کرده و نیومده خونه و فکر می کنی داره خطایی می کنه. این فکر رو عوض کن و به خودت بگو حتما تو ترافیک گیر کرده و موبایلشم شارژ برق نداره . بعد هم برای اینکه حواست رو از دیر کردن پسرت پرت کنی یکی از این کارها رو انجام بده: به یکی از دوستهات که شوخ و شنگه تلفن کن، پاشو برای خودت یه چای دم کن یا یه شربت خنک درست کن ، تلویزیون رو روشن کن، ضبط صوت رو روشن کن و همراه خواننده بخون، از عدد صد هفت تا هفت تا کم کن، جوک بخون و با صدای بلند بخند، برو تو کوچه یا حیاط قدم بزن، ساعت رو نگاه نکن، از پنجره بیرون رو نگاه کن … خلاصه یک فعالیتی انجام بده.

سوم :
 خودگویی مثبت، کن مثلا بگو ترافیک وقت آدمو هدر میده بیچاره پسرم تو ترافیک گیر کرده و نمی تونه خبر بده لابد دلش مثل سیر وسرکه می جوشه ،حالا چیزی نشده که یک ساعت دیرتر می رسه دنیا به آخر نمی رسه … این خودگویی ها می تونه شما رو آروم کنه .

چهارم :
یه سری کارتهای کوچک هست که جمله های خوبی روش نوشته بخر یا خودت درست کن و همیشه تو جیبت داشته باش هر وقت می خوای عصبانی بشی یکی یکی بخونشون مثل: این اتفاق هم می گذره …زندگی رو

آسان بگیر تا آسان بگذره …مغزم بزرگترین سرمایه زندگی ام هست باید مواظبش باشم … خشم سلامتی منو به خطر میندازه …دنیا زود گذره و حیفه با خشم بگذره …

پنجم:
برای اینکه اتفاقی که باعث عصبانیتت میشه بزرگ جلوه ندی بهتره دو ستون روی کاغذ بکشی و بالی یک ستون بنویس سود و یک ستون دیگه زیان تو ستون زیان هر چیزی که زیان عصبانیت رو در پی داره بنویس مثلا داد بزنم همسرم هم پریشون می کنم، از پسرم متنفر میشم و و و در ستون سود اگر عصبانی نشی چه اتفاقی می افته رو بنویس مثلا اگر عصبانی نشم به سلامتی خودم کمک کردم، استرس برای خانواده ام درست نکردم و و و ممکنه ده مورد سود داشته باشه ممکنه بیست مورد زیان داشته باشه با نوشتن اینها پی به بزرگنمایی فکرت  می بری و به خودت میگی اتفاقی نیفتاده که حالا دو ساعت دیر کرده جوونه و باید از جوونیش لذت ببره مگه خودم جوون نبودم از این کارا نمی کردم.

ششم
ذهن کسی رو نخون مثلا نگو: حالا همسرم پیش خودش فکر می کنه که خیلی بی خیالم که برای دیر اومدن پسرم هیچ کاری نمی کنم به خودت بگو : ازکجا اینقدر مطمئنی که همسرت همچین فکری در باره تو می کنه؟ چه شواهدی داری ؟

هفتم :
این اتفاق رو تعمیم نده مثلا پسرت فقط یکی دو بار دیر کرده نگو این پسر همیشه دیر میاد خونه باز هم شواهد رو بررسی کن و ببین چند بار دیر اومده؟

هشتم:
پیش بینی منفی نکن فکر نکن باید جلو این اتفاق رو در آینده بگیری و با پسرت چنان برخورد بدی بکنی که دیگه غلط بکنه پاشو از خونه بیرون بذاره به جای این فکر خودتو بذار جای پسرت دوست داری پدرت چی بهت بگه چطوری باهات برخورد کنه؟ همین برخورد رو با پسرت بکن مثلا بگو بهتره به ما یه خبر بدی که کجایی اگر اتفاقی افتاد بتونیم به موقع کمکت کنیم.

نهم :
باید و نباید های ذهن خودت رو عوض کن مثلا : مثلا پسرها باید ساعت هشت شب خونه باشن با این قانونی که برای خودت ساختی اگر پسر دیر بیاد قانون ذهنی ات  رعایت نشده و خشمگین میشی. بهتره اینجور مواقع از فن به چالش کشیدن این قوانین ذهنی  استفاده کنی با این سوالات: آیا این قانون با عقل سلیم جور در میاد؟ آیا این قانون با طبیعت و فطرت انسان جور در میاد؟ آیا دیگران هم همچین قانونی دارن؟ آیا سود این قانون بیشتره یا زیانش؟

اما ادامه راهکار کنترل خشم را در هفته ی اینده خدمتتون عرض می کنم، تا اینجا این کارها باعث پیشگیری از خشم میشه یعنی با انجام این کارها میتونی جلوی عصابینیت خودت رو بگیری.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader