true

ویژه های خبری

true
    امروز چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

ر

پوشش واکسیناسیون رایگان ۷ هزار گاو و گوساله علیه بیماری سیاه‌زخم

رییس شبکه دامپزشکی قوچان از تزریق واکسن شاربن یا همان سیاه‌زخم به حدود ۷ هزار رأس دام سنگین شهرستان همچون گاو و گوساله خبر داد.

حامد شمس با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای بهره‌مندی از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی در انجام واکسیناسیون‌ها در قوچان، اظهار کرد: یکی از بیماری‌های خطرناک مشترک میان انسان و دام سیاه‌زخم یا شاربن است و از آن دسته بیماری‌هایی به شمار می‌آید عامل آن توانایی زنده ماندن در خاک را تا حدود ۷۰ سال دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان بابیان اینکه به علت مقاومت بالا باکتری این موجود توانایی زنده ماندن بر روی پوست پشم استخوان دام را تا مدت طولانی دارد، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون با استفاده از توان نیروهای عملیاتی، حدود ۷ هزار رأس گاو و گوساله تحت پوشش رایگان واکسیناسیون شاربن قرار گرفتند.

وی بروز بیماری شاربن در دام را معمولاً بدون علامت دانست که درنهایت سبب مرگ ناگهانی دام و خروج خون از منافذ بدن می‌شود و تصریح کرد: اعلام سریع به شبکه دامپزشکی و دفن بهداشتی لاشه بدون باز کردن و یا کالبدگشایی آن بهترین کار است و مؤثرترین راه مبارزه با این بیماری در دام انجام واکسیناسیون در گاو و گوسفند و تک سمی به‌صورت سالانه هست.

شمس افزود: انسان معمولاً به‌صورت تصادفی و تماس با مواد آلوده به عامل بیماری شاربن به سه فرم پوستی، تنفسی و گوارشی مبتلا می‌شود که خطرناک‌ترین آن فرم تنفسی است که در صورت درگیری درصد فوت در انسان بسیار بالا می‌رود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader