true

ویژه های خبری

true
    امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳
اختصاصی دشتستان بزرگ/ نقدی بر اظهارات اخیر مدیر کل ورزش و جوانان استان:

دشتستان بزرگ – اصغر شعبانی: مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر در نشست خبری یکشنبه های پاسخگویی، مقابل خبرنگاران و عکاسان و بر و بچه های تصویر بردار و کلی میهمان خبری نشست و انصافاً که سنگ تمام گذاشت! چرا که باز هم مثل سابق وعده و قول و قرار برای آینده داده شد.

به گزارش دشتستان بزرگ، نگارنده در نشست خبری جناب جمالی نبودم و به گزارش رسانه ها بسنده کردم. مطالب را خواندم و اگر نگوییم مهمترین اظهارات ایشان اما می توان نوشت، گلچینی از متن جلسه را سایت های خبری کار کردند. از فوتبال گفته شده بود تا طرح عدالت در استفاده از امکانات ورزشی و کمک به هیئت ها و احیای شاهینی که هنوز مشکلش حل نشده و البته بازسازی استادیوم برازجان!

جناب مدیر کل همچنین نقش ورزش در سلامت روح و روان جامعه را موثر دانسته، اینکه ایشان به این موضوع بسیار مهم پرداخته، ستودنی است اما گویا در عمل همه چیز برعکس دیده می شود! ماه های خوب سال و روزهای هواخنکی اکثر شهرها و روستاهای استان در سال گذشته را که بررسی می کنیم جز فعالیت چند مرحله ای هیئت ورزش‌های همگانی که بی‌شک با تلاش مجموعه‌ی محمدحسین زاهدی‌فرد شکل گرفته، فعالیت قابل توجهی را نمی توان به این قسمت از صحبت های ایشان اختصاص داد.

اگر قرار است به سلامت جسم و روح و روان پرداخته شود باید تصمیمات جدی تری گرفته شود. وقتی مطلعید که ورزش در بخش های مختلف جامعه رسوخ کرده به طور مثال باید جوابگوی خیل عظیم هواداران فوتبالی باشید که مدیرعامل تنها تیم شهرشان، یک دوره مسابقات کشوری را با کلی بدهی و قرض و قوله سپری و چندین میلیارد تومان از جیب شخصی هزینه می کند، وقتی خبر دارید که در طول مثلاً ۵ ماه سال که می توان مردم را با برنامه های مختلف فرهنگی و ورزشی، پیاده روی و کوهپیمایی و ورزش همگانی به ورزش سوق داد چرا کار مهم و تاثیرگذاری دیده نمی شود؟! نگویید برنامه های متعددی بوده که از سرجمع حضور مردم در سال گذشته به اعداد بسیار ناامیدکننده‌ای می توان رسید! و اگر هم برنامه ای بوده یا با مشارکت مدیران و پرسنل دستگاه های اجرایی صورت گرفته و یا همانگونه که اشاره شد سختکوشی و زحمات قابل تقدیر بچه های ورزش‌های همگانی.

وقتی می دانید در بزرگترین شهرستان استان بوشهر اهالی ورزش از سومدیریتِ ورزشی رنج می برند و ماه هاست صدای اعتراض شان بلند و البته، فریاد رسی نیست! اظهاراتی مانند سلامت روح و روان جامعه زیر سوال می رود و خود نیز به خوبی اطلاع دارید!

 

خدا کند سند آمایش سرزمینی ابلاغ رسمی تری بخورد! و اجرایی شود و به قول جنابِ جمالی، همه ی مردم بتوانند به صورت عادلانه از امکانات ورزشی سود ببرند اما آنچه که اکنون دیده می شود قابل دفاع که نیست هیچ ، جوابگو نیز باید باشند. بهمن ماهِ سال گذشته رئیس جمهور، به وزارت ورزش و جوانان دستور داد که حداکثر ظرف مدت ۴ ماه نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و تدوین این سند برای تحقق عدالت ورزشی اقدام کند اما در شرایط فعلی بیشتر اماکن ورزشی در اختیار بخش خصوصی است و آنها نیز بواسطه ی اینکه هزینه هایی می کنند به ناچار مجبورند آنرا از جیب مردم در بیاورند! اگر چه بیشتر آنهایی که از این امکانات استفاده می کنند باشگاه داران و مدیرانی هستند که به اجبار باید در ورزش هزینه کنند. آنچه که عیان است اینکه طبق گفته ی وزیر ورزش و جوانان این طرح همچنان درگیر مسائلی مانند استفاده از توان و ظرفیت افراد تحصیل کرده در این بخش و رایزنی با آموزش و پرورش و مواردی مثل این است و قرار شده که گزارشات طرح به مقامات بالاتر از شخصِ وزیر ورزش و جوانان ارسال و بناست که در هفته تربیت‌بدنی (مهرماه ۱۴۰۳) جلسه شورای عالی ورزش با حضور رئیس جمهور برگزار و پیگیری‌هایی انجام شود. به هر شکل ممکن این مسئله نیز تاکنون که در حد شعار باقی مانده!

مسئله دیگری که مدیر کل مطرح کرده بحث هر محله یک باشگاه ورزشی است که قول داده ۲۰۰ محله با مدیریت مساجد استان بوشهر به امکانات ورزشی مجهز تا تحول مهمی در عرصه ورزش محلات صورت پذیرد. ای کاش خبرنگاری بود تا مدیر کل را مجبور نماید توضیحات بیشتری در خصوص اجرای این طرح دهد. محلات سال‌هاست با بی‌مهری مواجه شده اند و شهرداری و شوراها جور ادارات ورزش را می کشند و قطع به یقین اگر نظر مساعد اعضای شوراها و یا شهرداران نباشد شاهد کمترین تحرک و پویایی در محلات خواهیم بود. جناب جمالی می تواند مثلاً از متولی ورزش دشتستان سوال کند برای برگزاری یک دوره مسابقات فوتسال محلات این شهرستان در سال گذشته که نزدیک به ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۰۰۰ نفر نیز تماشاگر به طور غیر مستقیم با آن ارتباط دارند چقدر هزینه نموده و یا کمک کرده؟ وقتی قرار است تمامی هزینه های برگزاری فوتسال محلات را یک نفر با هزاران مشقت از جیب شخصی و رایزنی با فلان بخش خصوصی پرداخت کند و حتا پول سالن بازی ها را نیز خود بدهد از چه طریق می توان امیدوار بود که با مدیریت مساجد محلات به ورزش کمک بشود؟ برای این کار مهم که اگر به شکلی اصولی و درست انجام شود باید قدردانی نمود، چه میزان اعتباراتی در نظر گرفته شده؟ نیازسنجی محلات شهرهای مختلف توسط کدام کارشناس خبره این بخش انجام می شود؟ وسایل و تجهیزاتی که قرار است برای خرید و یا واگذاری آن هزینه گردد به چه میزان و با چه کیفیتی صورت می پذیرد؟ محلات کم برخوردار شهرها در اولویت اند یا محلاتی که به قول معروف آدم دارند و با رایزنی با این و آن می توانند از این امکانات استفاده کنند ؟ اینها موارد مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد و بعد از آن مانور خبری داد!

جناب مدیر کل در خصوص استادیوم برازجان نیز وعده آغاز بازسازی از یک ماه و نیم آینده را داده، اگر چه قبل از این شاهد نصب تعدادی صندلی روی سکوی تماشاگران بوده ایم و کارهایی ابتدایی مختصری صورت گرفته اما این مُسکّن، دردی را آرام نمی کند! ۴۵ روزی که یاسر جمالی قول داده اوایل تیرماه سال جاری است و ان شاالله که بازسازی درخور شایسته ای انجام شود که اگر به مانند دکل های نوری این استادیوم باشد باید واویلا سر داد. شاید جناب جمالی خبر نداشته باشند اما آغاز مجدد نور استادیوم برازجان بعد از گذشت ۳۰ سال نبود. گویا ایشان بیش از ۲ دهه روی کفه ی ترازو به نفع خود حساب کرده اند. استادیوم برازجان چند سالی نور نداشت اما انصافاً ۳۰ سال نبود. ضمن اینکه کارِ به اصطلاح سرهم بندی شده آنهمه تعریف و تمجید نداشت و خیلی فوری یکی از دکل ها سقوط کرد و بعد از گذشت نزدیک به ۲ ماه هنوز نیز اتفاق خاصی برای نصب دوباره آن صورت نگرفته. چراغ ها همان چراغ و نورِ دهه‌ی ۶۰ نیز بهتر از بازسازی‌‌ است که صورت گرفت! زمین سابق اسکیت که در نزدیکی سالن امام خمینی(ره) قرار دارد به مخروبه ای می ماند و چهره ی این استادیوم را زشت کرده، گویا از مجموع ۲۲ دستگاه موتور سیستم خنک کننده سالن ورزشی ۱۸ دستگاه به سرقت رفته! و اگر قرار به بازسازی است می بایست از صفر تا ۱۰۰ با بهترین شکل انجام شود. آقای مدیرکل باید بداند روزگاری که برازجان، استادیوم و امکانات ورزشی و نور و … داشته اکثر شهرستان های استان نداشته اند اما اکنون متأسفانه شرایط مناسب نیست و از همه عقب افتاده ایم!

موضوع مهم دیگری که در این نشست خبری بدان اشاره شده بحث توزیع مبلغ ۲۰ میلیارد تومان میان ۴۲ هیئت ورزشی است که جناب مدیر کل آنرا بی سابقه دانسته و معتقد است توزیع اعتبارات براساس موفقیت و عملکرد هیات ها صورت گرفته، ای کاش ایشان تشریح می کرد و اعداد و رقم پرداختی به تمامی ۴۲ هیئت ورزشی را اعلام می کرد تا مثلاً شائبه ی اینکه شنیده شده در یکی از شهرستان ها مبلغی به حساب یکی از هیئت ها واریز که بلافاصله اداره ورزش همان شهرستان با مسئول هیئت تماس گرفته و گفته که این پول مربوط به بدهی ماست و باید چک را به نام ما صادر و آنرا برگردانید، اگر چه جناب مدیر کل در این جلسه به خبرنگاری که این سوال را مطرح کرده گفته که موضوع خاصی نبوده و من شخصاً ورود کردم و قضیه خاتمه یافت! جالب اشت.

اگر موضوع خاصی نبوده که نیاز به ورود مدیر کل نبوده و اگر این مسئله مهم است باید پیگیری جدی شود شاید در جای دیگری نیز همین اتفاق افتاده باشد. ضمن اینکه پرداخت مثلاً یک و نیم میلیارد تومان به حساب یکی دیگر از هیئت های استانی سروصدا و اعتراض بقیه را بلند کرده و آنها معتقدند این هیئت نه کارنامه ی عملکردی خوبی داشته و نه مسابقاتی و نه اعزام چندانی! پس باید این مسئله ی مهم پیگیری شود و نگارنده قطعاً آنرا انجام خواهد تا شفاف سازی شود که آیا واقعاً پرداختی ها بر اساس موفقیت و عملکرد شایسته ی هیئت ها صورت گرفته و یا خیر؟!

البته موارد دیگری همچون بحث احیای شاهین بوشهر، حمایت صنایع از ورزش و … نیز گفته شده که در وقت مناسب‌تری بدان خواهیم پرداخت.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader