true

ویژه های خبری

true
    امروز جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
چهارشنبه های روانشناسی دشتستان بزرگ؛

دشتستان بزرگ- سیده فاطمه موسوی: در جلسه ای در سال ۱۳۷۲ که نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر نهادها در آن حضور داشتند، بعد از انجام بررسی ها و تبادل نظرها ابتدا روز ۹ اکتبر و در ادامه روز ۸ اکتبر برابر ۱۶ مهر به عنوان روز ملی کودک در ایران انتخاب شد.
امسال نیز هفته ملی کودک مصادف با ۱۴ لغایت ۲۰ مهرماه شده است.
وقتی می گوییم هفته ملی کودک یعنی یک هفته برای کودکان، یک هفته برای شادی کودکان، برای آینده کودکان و برای حال خوش کودکان! البته این یک هفته تنها مشت نمونه خروار است چراکه کودک و حقوق کودک به این یک هفته محدود نمی شود بلکه از زمانی که تصمیم به بارداری میگیرید تا زمانی که فرزندتان دوره نوجوانی را به سلامت سپری کند، در برابر تربیت او مسئول هستید.
اگر بخواهید از یکی از وسایل منزلتان برای اولین بار استفاده کنید بی شک به دنبال این هستید که شیوه کار کردن با آن را یاد بگیرید، حالا اگر اهل مطالعه باشید دفترچه راهنما را میخوانید و یا در موردش تحقیق و مطالعه میکنید. اگر هم حوصله این کار را نداشته باشید از فرد متخصص میخواهید که برایتان درموردش توضیح دهد چون نگران این هستید که اشتباهی از طرف شما رخ دهد و آن وسیله آسیب ببیند.
حالا زمانی که تصمیم به بارداری میگیرید مگر غیر از این است که قرار است شخص جدیدی وارد زندگیتان شود؟ چقدر درمورد این شخص جدید میدانید؟ از خلق و خو و روحیاتش، از خواسته ها و نیازهایش چقدر آگاهی دارید؟ این موجودی که با تصمیم شما و نه به خواست خودش پا به این دنیا میگذارد نیازهایی دارد که در سال های اول زندگی حتی از بیان آن ها ناتوان است و تنها راه ارتباطیش با شما گریه کردن است!
تا به حال شده در شرایط مختلف خودتان را جای فرزندتان بگذارید؟
مثلا وقتی بخاطر کُند بودن یا درس نخواندن یا گوش به حرف نبودن او را با دیگری مقایسه میکنید و یا وقتی که بارها و بارها اشتباهش را به رُخَش میکشید و او را سرزنش میکنید و مهم تر از همه وقتی که او را بخاطر ظاهرش، کم اشتها یا پراشتها بودنش مسخره میکنید یا به قول بزرگترها با او شوخی میکنید!
هیچ می‌دانستید کودکان زیر ۷ سال تفاوت شوخی و جدی، راست و دروغ را به خوبی متوجه نمی شوند؟ شما شوخی شوخی ظاهر آن ها را مسخره میکنید و آن ها جدی جدی به این باور میرسند که من چقدر زشتم!
شوخی شوخی آن ها را مقایسه، سرزنش و تحقیر میکنید و آن ها جدی جدی به این باور می رسند که من چقدر ناتوان و بی‌کفایت هستم!
بزرگتر که می شوند برای همیشه کوله باری از باورهای غلط که نشأت گرفته از دوران کودکی و حاصل ارتباطشان با والدین، مربیان، معلمان و… بوده را با خود حمل می‌کنند و برای هر تصمیمی به سراغ کوله پشتی باورها می‌روند؛ آیا من میتوانم شغل مناسبی داشته باشم؟ آیا من لیاقت این را دارم که وارد یک رابطه عاشقانه سالم شوم؟ آیا من می توانم دوستان خوبی داشته باشم؟ آیا من با اندازه کافی دوست داشتنی هستم؟ و هزاران سوال دیگر که پاسخش را در کوله بار کودکی جستجو میکنند، کوله باری که بخش اعظم آن حاصل رفتار والدین و سایر مراقبین با اوست!
حالا اگر بخواهند این کوله بار را زیر و رو کنند و باورهای غلطی که مراقبین برایشان ایجاد کرده اند را تغییر دهند، میدانید چقدر زمان و انرژی و سرمایه نیاز دارند؟ چند جلسه درمانی را باید طی کنند؟
پدر و مادر عزیز! در این هفته که به عنوان هفته ملی کودک نام گذاری شده است، در کنار هدیه ای که برای فرزندتان می خرید و وقت بیشتری که برایش می گذارید، بهتر است زمانی را برای مطالعه درمورد کودک دلبندتان اختصاص دهید و یا با یک فرد متخصص در این مورد صحبت کنید. درصد بالایی از آینده فرزندتان در گروِ رفتاری است که شما اکنون با وی دارید. سرمایه گذاری برای فرزندان فقط مالی نیست، سرمایه گذاری عاطفی و روانی چندین و چند برابر مهم تر و لازم تر است.

سیده فاطمه موسوی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
نوبت دهی: ۰۹۳۷۰۱۷۳۴۳۸

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader