ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« دی | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
- ۰۷ بهمن ۱۴۰۳ ساعت درج خبر:۱۲:۳۱
- بدون دیدگاه
دشتستان بزرگ- حیدر کاشف: روزهای اخیر در پی پیشنهاد فعالیت کارکنان شهرداری برازجان در فضای مجازی برای تبیین خدمات و فعالیت های شهرداری، روابط عمومی این سازمان بیانیه ای صادر کرد و ضمن دفاع از این طرح آن را حاصل پیشنهاد و همفکری برخی از اهالی رسانه دانست.
در همین راستا پیرامون این طرح و بیانیه روابط عمومی شهرداری برازجان، طرح نکاتی ضروری است.
اول: ضرورت بازآموزی برای اهالی رسانه
مشخص نیست کدام یک از اهالی شریف رسانه با چه سابقه ای در این حوزه، چنین طرحی را پیشنهاد دادهاند، اما به نظر میرسد حتی برخی از همین به اصطلاح اصحاب رسانه نیز نیازمند بازآموزی درباره کارکردها و اهداف رسانه، نقش رسانههای نسل نو، و نحوه تولید محتوا در فضای رسانهای جدید هستند.
در دنیای امروز که گستره رسانهای آن در تاریخ بیسابقه است، اصحاب رسانه بیش از پیش نیازمند دقت نظر و بهروزرسانی مداوم دانسته های خود هستند. صرفاً ارائه طرحهایی مبنی بر فعالیت در فضای مجازی، به معنای آگاهی از مفاهیم رسانهای مدرن نیست. رسانه امروز دیگر آن معنای کلاسیک گذشته را ندارد؛ بلکه مفهومی پیچیدهتر، گستردهتر و رقابتیتر یافته است. در چنین فضایی، ارجاع هر امری به فضای مجازی و تصور مدرنیزه شدن، اقدامی سطحی و بدون هدف مشخص است.
دوم: ضعف ساختاری در روابط عمومی شهرداری
روابط عمومی شهرداری برازجان، با وجود برخورداری از بودجه مناسب در مقایسه با سایر شهرهای استان، همچنان بر پایه ایدههای سنتی روابط عمومی اداره میشود. این ساختار سنتی نه با اصول برندسازی سازمانی آشناست و نه توان برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان و نه تبیین خدمات را دارد. در روابط عمومی مدرن، دیگر دوره صدور بیانیههای صِرف یا برگزاری جشنهای تکراری و سفارش رپورتاژ به رسانه های حامی، گذشته است.
مخاطب امروز چنان در تنوع محتوا غوطه ور است که فرصت و حوصله پیگیری چنین ایده های تکراری را ندارد. آنچه در ذهن مدیران به عنوان تأثیر چنین کنشهایی تصور میشود، با واقعیت رسانه های مدرن فاصله زیادی دارد و اغلب نتایجی خلاف انتظار به همراه دارد.
سوم: نبود استراتژی در روابط عمومی
اینکه امروز پس از سالها فعالیت، روابط عمومی شهرداری برازجان به کارکنان و کارگران شهرداری برای تبیین فعالیتها متوسل شده است، صرفاً بد نیست؛ اما نشاندهنده ضعف در استراتژی و فقدان دانش برندسازی در حوزه سازمانی و مدیریت شهری است. روابط عمومی شهرداری به جای آنکه با برنامهریزی دقیق و ایدههای مدرن تصویر مثبتی از مدیریت شهری ارائه دهد، به شیوههای سطحی و ناکارآمد روی آورده است.
چهارم: ایرادات اساسی در طرح اضافهکار
ایدهپردازان این طرح شاید نیت خیری داشته باشند، اما مشخص نیست مبنای این ۱۰ ساعت اضافهکار چیست و چگونه ارزیابی میشود؟ این فعالیتها قرار است در کدام پلتفرم انجام شود و چه استانداردی برای کیفیت آن در نظر گرفته شده است؟
سؤالاتی اساسی در این میان بیپاسخ مانده است:
– آیا پاداش فعالیت مجازی برای فردی آشنا به تکنیکهای روابط عمومی با فردی فاقد این دانش، یکسان است؟
– چه کسی بر این فعالیتها نظارت خواهد کرد و چگونه کیفیت آن سنجیده میشود؟
– آیا ارائه اسکرینشات در پایان ماه بهعنوان گزارش کافی است؟
– اگر کسی به نیت دفاع از مدیریت شهری مرتکب اشتباه و به اصطلاح «دفاع بد» شود، آیا مشمول این اضافهکار خواهد بود یا توبیخ خواهد شد؟
برای یافتن پاسخ این سؤالات، باید به ضعفهای بنیادین در شناخت رسانههای مدرن بازگشت که در بند اول به آن اشاره شد.
پنجم: نقاط قوت و ضعف مدیریت شهری
بدون تردید، دوره اخیر یکی از درخشانترین دورههای مدیریت شهری برازجان است. تغییرات اساسی در چهره شهر و مبلمان شهری، تصویری متفاوت و زیبا از برازجان ارائه داده که شایسته تحسین است. با این حال، توسل به چنین طرحهایی نشان میدهد تیم مدیریتی و مشاوران شهرداری از هماهنگی و یکپارچگی لازم برخوردار نیستند.
اگر این هماهنگی وجود داشت، بودجه روابط عمومی شهرداری؛در صورت هدایت صحیح به سمت ایدههای مدرن و ارزیابی دقیق بازخوردها؛ برای تبیین خدمات مدیریت شهری کفایت میکرد. اما نبود این استراتژیها موجب شده تا شاهد طرحهایی باشیم که نه تنها هدفمند نیستند، بلکه پرسشهای بسیاری درباره کارایی و نتیجهبخشی آنها مطرح میکنند.
لازم به ذکر است، متن بیانیه روابط عمومی شهرداری، بدین شرح می باشد؛
*بیانیه روابط عمومی شهرداری برازجان در خصوص کلیپ سخنان شهردار برازجان*
*بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ*
به دنبال انتشار یک فیلم تقطیع شده از سخنان شهردار برازجان مبنی بر اعطای ۱۰ ساعت اضافه کار به کارگرانی که در فضای مجازی فعالیت کنند و در پی تحلیلها و دیدگاه های ناصواب و مشوش کننده اذهان عمومی با هدف تخریب شهردار برازجان نکاتی جهت روشنگری و تنویر افکار بیان می شود؛
۱. طرح فعالیت کارگران در فضای مجازی با دریافت ۱۰ ساعت اضافه کار با مشورت و هم اندیشی کارشناسان و متخصصین حوزه رسانه و در راستای اجرای فرامین و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اهمیت و فعالیت در فضای مجازی وجهاد تبیین برنامه ریزی و تدوین شده است.
۲. در این طرح استفاده از ظرفیت کارکنان و کارگران شهرداری در فضای مجازی برای معرفی فعالیت ها در راستای افزایش آگاهی عمومی و خدمات مدیریت شهری درباره دست آوردهای شهرداری هدف گذاری شده است.
۳. با توجه به اینکه این مطالب در نشست صمیمی شهردار با کارگران شهرداری و به منظور بررسی مشکلات و مسائل این بخش از مجموعه شهرداری مطرح شده و تمامی کارگران یکی از مشکلات اساسی خود را پایین بودن حقوق و مزایای خود بیان نمودند با اجرای این طرح به جای صرف هزینه های کلان برای تبلیغات رسمی، از نیروی انسانی موجود و توانمدی هایشان بهره گرفته شده است. این رویکرد می تواند هم درهزینه ها صرفه جویی کند و هم در افزایش حقوق و بهبود معیشت کارگران مؤثر باشد.
۴. با اجرای طرح مذکور فعالیت بخش کارگری و کارمندی در فضای مجازی سطح سواد رسانه ای کارگران و کارمندان و نوع تعاملشان با گروه های مختلف اجتماعی و مردم افزایش می یابد.
۵. فلذا نه تنها ایراد و اشکالی بر این طرح وارد نیست، بلکه این طرح می تواند بعنوان الگویی برای همه ی ادارات و دستگاه های اجرایی در جهت کادرسازی در فضای مجازی برای جهاد تبیین و انعکاس فعالیت ها و خدمات صورت گرفته از سوی ادارات قرار گیرد.
روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر برازجان
دیدگاه ها