true

ویژه های خبری

true
    امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳
چهارشنبه های روانشناسی دشتستان بزرگ؛

دشتستان بزرگ- سیده فاطمه موسوی*: از دغدغه های والدین برای تولد فرزند دوم، نوع برخوردی است که فرزند اول خواهد داشت؛ اینکه فرزند آن ها می تواند خواهر/برادر جدید خود را بپذیرد یا خیر و اینکه آیا پدر و مادر می توانند به یک اندازه به هر دو فرزند محبت و توجه کنند به گونه ای که هیچ یک احساس کمبود توجه نداشته باشند.
با آمدن اولین فرزند تمام توجهات معطوف به وی می شود و به نوعی در خانه فرمانروایی خواهد کرد!
حالا با آمدن فرد جدید قرار است فرمانروایی وی به خطر بیفتد! با این فرض به او حق خواهید داد که به راحتی نتواند با خواهر/برادر جدید خود کنار بیاید.
شما به عنوان پدر و مادر میتوانید شرایط را مدیریت کنید.
برای این منظور بهتر است هنگامی که تصمیم به بارداری گرفتید، چنان چه فرزند نوجوان دارید در این مورد با وی صحبت کنید تا در جریان تصمیمی که گرفته اید قرار گیرد و اگر فرزندتان کودک است پس از بارداری به وی اطلاع دهید که البته باز هم به سن کودک بستگی دارد؛ کودکان زیر پنج سال چون درکی از زمان ندارند بهتر است بعد از اینکه شکم مادر به وضوح بزرگ شد، برایش توضیح دهید تا کمتر انتظار بکشد و با بی صبری هایی که دارد به شما استرس ندهد. اگر احتمال میدهید که ممکن است فرد دیگری در مورد بارداریتان به وی چیزی بگوید بهتر است خودتان هر چه زودتر پیش قدم شود تا فرزندتان نسبت به شما بی اعتماد نشود. اگر فرزند بالای ۵ سال دارید می‌توانید از همان اوایل بارداری، این موضوع را با او در میان بگذارید.
از مزایای داشتن خواهر/برادر جدید برای فرزند بزرگتر بگویید؛ اینکه می‌تواند با او بازی کند و کنارش باشد تا در خانه بیشتر به او خوش بگذرد. عکس های بارداری مادر و نوزادی خودش را به وی نشان دهید تا متوجه شود که همین روال برای تولد خودش هم طی شده است. برایش توضیح دهید که یک نوزاد به چه نوع مراقبت هایی نیاز دارد و همزمان عکس ها و فیلم هایی که نشان از مراقبت از خودش در دوران نوزادی بوده را نیز به وی نشان دهید.
هنگام خرید سیسمونی فرزند اول را با خود ببرید و از نظرات و انتخاب هایی که دارد استقبال کنید. در کنار خرید سیسمونی، برای فرزند اولتان هم حتما خرید کنید.
اگر او را برای خرید با خود نبردید حتما هدیه ای برایش بخرید، اول هدیه او را بدهید سپس وسایل سیسمونی نوزاد را به وی نشان دهید.
اگر به خاطر بارداری ویار دارید و یا نمیتوانید فرزندتان را بغل کنید، هرگز به وی نگویید که بخاطر نوزاد جدید این وضع پیش آمده چون باعث تنفر فرزندتان از عضو جدید خواهد شد، بهتر است بگویید برای سلامتی خودتان نمیتوانید او را بغل کنید و در عوض وقتی نشسته اید او را در آغوش بگیرید.
پس از تولد نوزاد تا جایی که ممکن است از اطرافیان بخواهید هنگام دید و بازدید از نوزاد جدید برای فرزند اول نیز هدیه ای هرچند کوچک آورده و اول به او توجه کنند البته پدر و مادر نیز باید در این مورد پیشتاز باشند؛ پدر به محض ورود به خانه، ابتدا به سراغ فرزند اول برود، مادر از تایم خواب نوزاد استفاده کند و زمانی را برای بازی و وقت گذاشتن با فرزند بزرگتر خود سپری کند.
همچنین میتوانید وظایف ساده و کوچک در زمینه نوزاد به فرزند بزرگتر خود بدهید. حتما بابت کاری که انجام میدهد از او تشکر کرده و تشویقش کنید. جلوی دیگران از رابطه خوب او با خواهر/برادر کوچکترش و اینکه به شما کمک میکند صحبت کنید. به هیچ وجه حتی اگر رابطه خوبی با نوزاد نداشته در این مورد جلوی دیگران چیزی نگویید. از طرفی مراقب نوزاد تازه متولد شده باشید و او را با کودک خود به هیچ وجه تنها نگذارید.
با رعایت تمام نکات فوق باز هم نمیتوانید بطور صددرصد مانع از حسادت فرزندتان بشوید بنابراین هر نوع واکنش کودک اعم از خشم، عصبانیت، خوشحالی و… نسبت به این موضوع کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد چون با رفتار و مدیریت صحیح شما به تدریج بهتر خواهد شد.

 

*روانشناس بالینی کودک و نوجوان
نوبت دهی: ۰۹۳۷۰۱۷۳۴۳۸

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader