true

ویژه های خبری

true
    امروز جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ- مسابقات رشته ورزشی فوتوالی استان بوشهر یادواره خبرنگار ورزشی نویس مرحوم عبدالعزیز افتخاری روز پنجشنبه در ساحل گناوه آغاز شد.

به گزارش دشتستان بزرگ به نقل از ایرنا مسئول انجمن فوتوالی گناوه گفت: در این تورنمنت ۱۰ تیم از سراسر استان بوشهر حضور دارند که در ۲گروه با هم رقابت می کنند.
مرتضی خضری افزود: در گروه ۱ تیم های پارس جنوبی الف، پاس و موج گناوه، ایرانجوان بوشهر و ماهان برازجان و در گروه ۲ پارس جنوبی ب، شاهین بوشهر، استقلال و آزادی گناوه و انجمن فوتوالی برازجان حضور دارند.
وی اظهارداشت: در این رقابت ها به منظور تقویت ورزش های ساحلی از جمله فوتوالی و ترغیب جوانان سعی شده تا تیم های قدر استان بوشهر و بازیکنان ملی پوش و مطرح فوتبال ساحلی کشور حضور پیدا کنند.
مسئول انجمن فوتوالی گناوه گفت: این رشته برای نخستین بار در استان بوشهر و در این شهرستان و با حمایت و پشتیبانی سرپرست انجمن فوتوالی استان زیرنظر هیات ورزشی بومی و محلی منطقه فعال و قبل از این دوره، یک رقابت استانی با عنوان یادواره خبرنگار ورزشی نویس مرحوم عبدالعزیز افتخاری در گناوه برگزار شده است.
رشته ورزشی فوتوالی یا ' والی پا' روش بازی آن ترکیبی از حرکات فوتبال و والیبال است و ورزشی بین المللی است و قوانین آن مشابه والیبال بوده اما همانند فوتبال با پا بازی می‌شود.
امتیاز گرفتن در این رشته زمانی محسوب می شود که توپ در زمین حریف به زمین اصابت کند یا حریف مرتکب خطا شود و نتواند آن را برگشت دهد.
فوتوالی مثل والیبال ساحلی است اما با استفاده از توپ شبیه فوتبال بازیکنان بصورت ۲ و ۳ نفره با هم رقابت می کنند.
رشته فوتوالی که برای اولین بار درکشور برزیل بنیان نهاده شد در دهه ۱۹۶۰ میلادی بصورت تفریحی و بدون تشکیلات خاصی در بین مردم ساحل نشینان این کشور رواج پیدا کرد و ۱۰ سال پیش وارد ایران شد.
از اوایل سال ۱۳۸۷ ایران به عضویت فدراسیون جهانی فوتوالی در آمد و پس از تایلند دومین کشور آسیایی بود که این رشته را فعال و در سال ۱۳۹۰ با نظر معاونت ورزش قهرمانی به عنوان یک انجمن جدید تحت پوشش فدراسیون انجمن های ورزشی قرار گرفت.
شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader