ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« مهر | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
- ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت درج خبر:۳:۴۶
- بدون دیدگاه
دشتستان بزرگ: روزنامه بامداد جنوب نوشت: روز گذشته عنوان تیتر نخست بر تسریع در ساخت خروجی دوم بوشهر با استفاده از تیم مشاوره قوی داخلی یا خارجی تاکید داشت، چراکه قرار گرفتن مرکز یک استان مهم و راهبردی مانند بوشهر در محاصره سیل که همه خروجیهای آن را بست نشان داد که در حوزه پدافند غیرعامل که در آن گزارش بر آن تاکید کرده بودیم، بهشدت دچار ضعف هستیم. جزیره شدن شبهجزیره بوشهر در طول دو روز گذشته محور سوال بسیاری از شهروندان بوشهری بود و اینکه در طول دهههای گذشته به هیچعنوان سابقه نداشته که این حجم آب بر روی تنها خروجی شهر به سمت برازجان اثرگذار باشد و برای ساعتها دسترسی به مرکز استان برای هزاران شهروند که از قضا کارهای مهمی هم داشتهاند، غیرممکن باشد. با این حال، بامداد جنوب بر طبق اصول خبری و پیگیریهای خود به نتایج بسیار مهمی رسید و دلیل اصلی آبگرفتگی بزرگراه بوشهر برازجان را پیدا کرد.
نمایی از پروژه ناتمام خروحی بوشهر
در گزارش روز گذشته یادآور شدیم که برای ساخت خروجی دوم بوشهر، قطعات ششگانه آن به برخی از پیمانکارهای عزیز واگذار شده و آنها هم کار را تا جاده بوشهر گناوه ادامه داده و در اینجا متوقف شدهاند. این مسیر که از تقاطع غیر همسطح چغادک شروع و تا جزیره عباسک ادامه خواهد یافت، ۲۲ کیلومتر طول داشته و به گفته نماینده دولت در استان، دو پیمانکار توانمند هم اجرای آن را بر عهده گرفتهاند. البته از آنجایی که وی کلا به مساله گردشگری و جاذبه علاقه دارد، مدعی شده «اجرای این طرح در ایجاد تحول در جاذبههای گردشگری بوشهر نیز نقشآفرین است.» هر چند مشخص نیست که حوضچههای میگو در مسیر این جاده میتواند چه جاذبه گردشگری داشته باشد اما همین اندازه میدانیم که در صورت تداوم این طرح و اصلاح نکردن آن، میتوان جاذبههای گردشگری قدرتمندی تدارک دید که با ایجاد دریاچهای از سیلابهای فصلی، در آن جتاسکی، اسکی روی آب، قایقسواری، رستوران شناور، هتل شناور و …. را اجرائی کرد.
بر اساس شواهد موجود، بهنظر میرسد که در ایجاد خروجی دوم بوشهر هیچ مطالعهای صورت نگرفته است و مانند پارک امام علی (دهکده سنگفرش سابق) و زمین فوتبال ساحلی (که احداث آن یک کشته و پنج زخمی بر جای گذاشت) تصمیمات ساعتی صادر شده و پیمانکاران توانمند هم آن را اجرائی کردهاند. شوربختانه جاده احداث شده از تقاطع چغادک تا جاده بوشهر گناوه مانند یک آببند چند کیلومتری عمل کرده و سیلابهای رها شده از تنگستان را پشت خود پس زده و باعث آبگرفتگی وسیع بزرگراه بوشهر برازجان و سرگردانی هزاران شهروند شد. هر چند که میدانیم مسوولانی که دستشان در کار است حاضر به اطلاعرسانی در این موضوع نیستند و تلاش میکنند واقعیتها را به دلیل سوءمدیریت خود لاپوشانی کنند اما بدانید که روز گذشته مدیرکل راه و شهرسازی استان از خسارت ۴۵ میلیارد تومانی به تاسیسات جادهای استان بوشهر گفت.
امیدواریم که فرزاد رستمی بهصورت ریز میزان خسارتها به هر یک از جادهها و نقش خروجی دوم بوشهر در جزیره شدن بوشهر را هم به مردم اعلام کند. با این حال، مردم بندر بوشهر شانس بسیاری داشتند که بارندگی هنگام جاری شدن سیلاب به پایان رسید وگرنه مرکز استان خیلی دیرتر از محاصره سیل خارج میشد و خسارتهایش هم بیشتر بود اما سوال مهم اینجاست که مشاوران این طرح چه کسانی بودهاند، چه مدت زمان مطالعه کرده و آیا پیمانکاران توانمند نمیتوانستند به احداث پلهای بیشتر برای هدایت آب اقدام کنند؟ بوشهریها باید تا کی چوب بیمسوولیتی مسوولان را بخورند؟ آیا این احتمال وجود ندارد که بار دیگر بارندگی با این شدت ببارد و دوباره مردم پشت جاده بسته بمانند؟ شاید بیماری باید به بیمارستان برسد و شاید هم قرار است نوزادی متولد شود؟ بار این همه بیمسوولیتی بر عهده کدام مسوولِ مسوولیتپذیر است. بامداد جنوب آمادگی انتشار پاسخ مدیران مروبوطه را در همین مکان مقدس دارد.
دیدگاه ها