true

ویژه های خبری

true
    امروز پنج شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳
چهارشنبه‌های روانشناسی دشتستان بزرگ:

دشتستان بزرگ- ناهید شهرسبزی*: درود خدمت شما همراهان ارزشمندم ، امروز در چهارشنبه های روانشناسی قرار هست بطور مختصر خصوصیات زنان و مردان رو با هم مقایسه کنیم . طبق تحقیقات از مقایسه خصوصیات و ویژگی های زنان و مردان، می توان نتیجه های زیر را به دست آورد:

۱- زنان و مردان، مکمل یکدیگر هستند؛ ویژگی مردان، کمبودهای زنان و ویژگی های زنان، کمبودهای مردان را تکمیل می کند. به عبارت دیگر، هر کدام کمبودهای دیگری را برطرف می سازند، بنابراین اگر با یکدیگر هماهنگ شوند، در بسیاری از موارد، مسایل و مشکلات منطقی تر، عاقلانه تر و اصولی تر برطرف می گردند.

۲- وقتی زن و مرد تفاوت های یکدیگر را بدانند و آنها را بپذیرند، ارتباط قوی و موثری بین آنان برقرار می شود و عشق، فرصت شکوفایی پیدا می کند. بنابراین، آگاهی از ویژگی های رفتاری زنان و مردان، در بهبود روابط همسران و ایجاد آرامش بیشتر و تنش کمتر، موثر می باشد.

۳- یکی از علت های اصلی ستیزه ها و کشمکش های دائمی، عذاب آور و جان فرسا بین زن و شوهرها، این است که مردان، زنان را با “ویژگی های خود” ارزیابی می کنند و زنان، مردان را با “مقیاس خود” می سنجند. سنجش مایعات با متر و منسوجات با لیتر، همان قدر صحیح است که مردان و زنان، خصوصیات خود را با یکدیگر مقایسه کرده و به سنجش و ارزیابی هم بپردازند. چنین سنجش هایی به طور معمول، حس تحقیر یا برتری کاذب به دنبال دارد.

۴- زنان در برخورد با مسایل و مشکلات، به جزئیات، توجه بیشتری داشته و احساسی تر عمل می کنند، ولی مردان در مقابله با مشکلات و مسایل، کلی نگری کرده و منطقی تر عمل می کنند.

۵- در قیاس بین ویژگی های زنان و مردان، نبایستی فکر کنیم که خصوصیات مردان، از خصوصیات زنان بهتر است و یا برعکس. برای نمونه: آیا زایمان، رابطه گرایی، دوست داشتن تشریفات، محافظه کاری در حفظ ثروت ها، کارها را با یک روند  تدریجی انجام  دادن و … صفت های خوب هستند یا بد؟ (ویژگی غالب در زنان). آیا مشکلات را در تنهایی و سکوت حل کردن، کمتر تشریفاتی بودن، کلی نگری در امور، از راه چشم عاشق شدن، به دنبال مسایل مالی، غیرایستا نگریستن و … خوب هستند یا بد؟ (ویژگی غالب در مردان).
بعد از مقایسه بپردازیم به اینکه چطوری یک رابطه پایدار بسازیم؟
۱. مهارت گفتگو رو در خودتون تقویت کنید ، فرد گوینده باید یاد بگیره که بدون تحقیر ، انتقاد ، تیکه و متلک و مستقیم و جراتمندانه حرفشو بزنه و فرد شنونده هم با گشودگی و مسئولیت پذیری گوش بده
۲. کارهای مشترک باهم انجام بدید ، انجام یک کار مشترک که جفتتون ازش لذت میبرید کیفیت رفاقتتون رو افزایش میده ، نتایج تحقیقات نشون داده که انجام کارهای مشترک لذت بخش و خندیدن باهم از عوامل اصلی نگهدارنده یک رابطه طولانی مدت است.
۳. قدردانی کن نتایج تحقیقات میگن که زوجهایی که مثل یک شکارچی ماهر دنبال فرصت برای تشکر و قدردانی در رابطه هستند رضایت بیشتری از زندگیشون دارند.
۴. در رسیدن به آرزوهاتون به هم کمک کنید
گاهی اوقات یک سوال ساده مثل من” چطور میتونم در این شرایط به تو کمک کنم میتونه نقش برجسته ای در رابطه شما داشته باشه
۵. بخشش و گذشت رو تمرین کن ، رنجش و دلخوری در رابطه یک امر طبیعیه. عدم بخشش در رابطه باعث ایجاد کینه و از بین رفتن احساسات خوب نسبت به شریک عاطفیت میشه

ناهیدشهرسبزی روانشناس بالینی*
@nahid.shahrsabz

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader