true

ویژه های خبری

true
    امروز چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳

رئیس سازمان هواپیمایی عنوان کرد

عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ بلیت هواپیما/ متوسط عمر ناوگان هوایی بیش از ۲۷ سال است

 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری‌ گفت: اقتصاد تعیین کننده نرخ بلیت هواپیما خواهد بود و در صورت افزایش نرخ سوخت هواپیما افزایش قیمت زیادی بر روی بلیت نخواهیم داشت.

 

به گزارش دشتستان بزرگ ، حسین پورفرزانه در نشست خبری که در هشتمین نمایشگاه حمل و نقل و، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت سوخت منجر به افزایش قیمت بلیت هواپیما خواهد شد یا خیر؟ گفت: یکی از پارامترهای تعیین کننده قیمت بلیت، سوخت است. با توجه به نرخ فعلی سوخت میزان اثرگذاری آن در نرخ بلیت کمتر از ۲ درصد است و چنانچه افزایش قیمت سوخت اجرایی شود این سهم به ۱۰ تا ۱۱ درصد قیمت بلیت خواهد رسید.

 

وی افزود: حتی اگر قیمت سوخت هم افزایش پیدا کند باز هم اقتصاد(عرضه و تقاضا) تعیین کننده قیمت بلیت است و به نظر نمی رسد افزایش قیمت زیادی در این بخش داشته باشیم و مردم آن را احساس کنند.

 

رئیس سازمان هواپیمایی کشور عنوان کرد: در حال حاضر که ایرلاین‌ها اجازه تعیین قیمت دارند بلیت مسیرهای مختلف را ۵٠ درصد زیر قیمت مجاز ‌می‌فروشند.

 

وی با بیان اینکه تعداد هواپیماهای فعال کشور ۸۵ فروند است، گفت: تعداد ۱۳۰ تا ۱۴۰ فروند هواپیما به صورت متغیر خدمات ارائه می کنند. همچنین آوردن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کافی نیست و باید بتوانیم اقتصاد صنعت هوانوردی را اصلاح کنیم.

 

پور فرزانه در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: امروز آوردن قطعات هواپیما یا متخصصان صنعت هوایی به کشور راحت‌تر از حل مسائل مالی صنعت هوایی است و در این راستا نیازمند صندوق‌های متمرکز هستیم.

 

به گفته وی مشکلات مالی سبب شده تا ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی آسیب ببینند. اقتصاد صنعت هوایی مهمتر از موضوع تحریم قطعه یا هواپیما است و آسیب اصلی به اقتصاد این صنعت وارد شده است.

 

رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه تحریم‌ها سبب پیر شدن صنعت هوایی کشور شده، گفت: اکنون متوسط عمر ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۷ سال است.

 

وی افزود: هرچند محدودیتی برای آوردن هواپیما به کشور نداریم، اما بهره‌مندی شرکت‌های هواپیمایی و سرمایه‌گذاران از منابع مالی محدود شده است.

 

وی تصریح کرد: در حالی که سرمایه‌گذار ایرانی با رقمی حدود چهار تا پنج میلیون دلار نقد، هواپیمای با عمر بالای ۲۷ سال وارد می‌کند و پس از آن هزینه‌های زیادی انجام می‌دهد تا آن هواپیما سرپا و آماده به کار شود، اما در خارج از کشور با همین رقم ۱۰ درصد پول یک هواپیمای ۵۰ میلیون دلاری پرداخت می‌شود و باید گفت تحریم‌ها ستون‌های سرمایه‌گذاری کشورمان را تحت فشار قرار داده است.

 

پورفرزانه در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص رای دیوان عدالت اداری برای نرخ بلیت پروازها نیز گفت: رای دیوان این مساله را به طور شفاف مشخص کرده و تصمیم عاقلانه و عادلانه‌ای بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader